Luni, 22 ianuarie 2024, în "Casa Comunelor din județul Maramureș" din localitatea Săcălășeni, la inițiativa
d- nei Director a Camerei de Conturi Maramureș, ec. drd. Leontina CHERMEZAN și a Președintelui Filialei Județene Maramureș a Asociației Comunelor din România, primar Emilian Gheorghe POP, a avut loc cea de-a doua întâlnire între auditorii publici externi ai Camerei de Conturi Maramureș si auditorii publici interni ai structurii de specialitate a Asociației.
La această întalnire au fost invitați să participe și primarii sau reprezentanții celor 38 de Comune din județ care își asigură auditul public intern în sistem asociativ.
În alocuțiunea de deschidere, d-na Leontina CHERMEZAN a precizat că „O administrație eficientă este fundamentul unei societăți prospere, tranziția digitală devenind tot mai imperativă în acest context prin facilitarea accesului la informații și servicii esențiale. Tranziția digitală nu este doar o necesitate ci și o oportunitate de inovație, reducându-se birocrația și oferind cetățenilor servicii mai rapide și mai accesibile. Înseamnă o economisire de timp și resurse atât pentru cetățeni cât și pentru instituțiile publice.”
Președintele Filialei Județene Maramureș a Asociației Comunelor din România a arătat că prioritatea de bază a activității Comunelor în acest context politic și economic delicat o constituie asigurarea unor servicii comunitare coerente și eficiente pentru fiecare contribuabil în parte.
La randul său, d-l. ec. Sabin SISERMAN – șeful Biroului de audit public intern al Filialei Județene Maramureș a expus în fața celor prezenți, acțiunile structurii de audit în exercițiul financiar încheiat, 2023, precum și planul de audit public intern pentru anul 2024, circumscrise în paradigma parametrilor de tranziție digitală si eficientizare a managementului public explicitat mai sus.
Demersurile auditorilor interni în anul 2023 au avut un profund caracter PREVENTIV, și au vizat întărirea acțiunii sinergice între cele două forme de audit – cea a Camerei de Conturi Maramureș și cea a auditului intern în cooperare. Complementaritatea auditului intern și-a obiectivat eficiența în îmbunătățirea actului administrativ al Comunelor și în creșterea responsabilității sociale a angajaților și conducătorilor instituțiilor auditate față de comunitățile pe care aceștia le reprezintă.
La rândul lor primarii prezenți și-au exprimat considerația pentru suportul primit de către șefii compartimentelor funcționale ale UAT-urilor în exercitarea responsabilităților lor din partea auditoriilor interni, aprecind totodată că noua abordare a auditului extern („Prin onoare- nu prin teroare” – d-l. Mihai BUSUIOC”- n.a.), în relația cu entitățile auditate, a făcut ca implicarea funcționarilor publici din Comune în rezolvarea problemelor comunității să fie considerabil îmbunătățită.
În anul 2024 administrațiile publice locale se vor afla sub incidența a numeroși factori conjuncturali care vor greva cu siguranță asupra deciziilor administrative ale conducerilor executive; penuria de resurse de finanțare a proiectelor în care sunt implicate unele Comune va trebui să fie suplimentată prin încasări substanțiale ale taxelor și impozitelor locale.
Primarul Comunei Mireșu Mare a opinat că o altă provocare majoră o constituie informatizarea rapidă a administrației publice, conexarea bazelor de date referitoare la contribuabili și modificarea modului de administrare a comunităților. Problema ridicării pregătirii profesionale a lucrătorilor din administrațiile locale sau de reconversie a angajaților va deveni, în acest context mai stringentă decât oricând altădată.
În acest sens, Președintele Filialei și-a exprimat disponibilitatea de a încheia parteneriate cu toate universitățile interesate, astfel încât studenții de la facultățile economice să-și poată efectua stagiul de practică în orice Comună membră.
Filiala Județeană Maramureș a
Asociației Comunelor din România